De Commissie Bij- en Nascholing (CBN) van de biomedisch informatiespecialisten (BMI) kent een lange traditie van scholing door en voor vakgenoten. Een terugblik op twintig jaar professionalisering van de beroepspraktijk.
Door Irma van Houts, Informatiespecialist Gezondheid bij HAN Studiecentra
‘Regelmatig krijgen we de vraag of we een bepaalde cursus weer eens kunnen organiseren’, vertelt Caroline Planting. Ze is mede-organisator van de CBN en regelt de inschrijvingen. ‘Samen met andere CBN-leden kijk ik waar op dat moment behoefte aan is. Dit kan zijn op basis van de vragen uit het veld, aanmeldingen voor cursussen, enquêtes die wij afnemen en onze WEB&Z-mailinglist, vraagbaak voor dagelijkse issues. Toch leidt niet elke vraag om verdieping tot een cursus. Cursussen zijn losgeknoopt van de waan van de dag, gaan over structurele thema’s als PubMed of systematic reviews en zijn te specifiek voor bijvoorbeeld de GO-opleidingen.’
PubMed
Al vanaf de oprichting van de BMI, 65 jaar geleden, staat het uitwisselen van kennis en ervaring hoog op de agenda. Zo werden begin 1990 opleidingseisen geformuleerd, ontstaat de CBN en is er korte tijd een post-HBO-opleiding. Maar het aantal medische bibliotheken in Nederland blijkt te klein om dit van de grond te krijgen. De investering voor de opzet en de kosten voor de deelnemers zijn te hoog. Dan maar zelf als vereniging aan de slag. Als eind 1990 de biomedische databank PubMed het levenslicht ziet, komt de ontwikkeling van het cursusprogramma in een stroomversnelling en ontstaan de eerste PubMed-cursussen.
Vaardig en verantwoordelijk
De tweedaagse PubMed-cursus uit de begintijd groeit uit tot een driedaagse cursus en een opfriscursus voor collega’s. ‘Ook al kom je net uit de schoolbanken, PubMed is een heel specifieke cursus’, vertelt docent Hans Ket van de VU. Hij geeft deze scholing samen met collega’s uit andere ziekenhuizen. Hierdoor ontstaat een koppeling met de verschillende beroepsattitudes, een belangrijke invalshoek voor de cursus. ‘We willen de cursisten namelijk ook een attitude aanleren’, vertelt Ket. ‘Iedereen kan in PubMed zoeken, maar wil je dat goed doen, dan ben je er drie dagen mee bezig om dat onder de knie te krijgen. De insteek is dat alles wat je over PubMed moet weten, aan bod komt. Daarnaast willen we de informatiespecialist ook verantwoordelijk maken voor zijn handelen, we leggen de zweep erover. Door deze cruciale rol in evidence-based medicine te nemen, ondersteun en verbeter je onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg.’ Evidence-based Medicine is het (para)medisch handelen op basis van het laatste wetenschappelijk bewijs. Voor de biomedisch informatiespecialist betekent dit grondig en uitputtend in een enorme hoeveelheid literatuur zoeken naar dat bewijs. De behandeling van de patiënt vindt onder meer plaats op basis van bewijs uit die literatuur. Met hun literatuuronderzoek dragen informatiespecialisten bij aan die behandeling. Ket besluit: ‘De arts, onderzoeker of verpleegkundige hoeft niet te kunnen zoeken maar moet wel kunnen volgen wat jij als informatiespecialist doet. Dat is jóuw taak en dit moet je tot in de puntjes beheersen. Je kennis up-to-date houden is dus essentieel.’
Bron: IP, vakblad voor informatieprofessionals 09/2018, p. 32
https://informatieprofessional.nl/
Laatst geüpdatet: 21 februari 2019 door Elin Sputnesset
IP 1/2019 BMI collega Imke Adams, informatiespecialist Radboud Universiteit
Informatie professional 1/2019 p. 33 Door Irma van Houts
Imke Adams: ‘Databases uitpluizen en puzzels oplossen’
Millennial Imke Adams werkt als biomedische informatiespecialist bij de Radboud Universiteit.
‘Deze baan combineert voor mij verschillende interesses’.
Wie ben je en wat doe je?
‘Ik ben Imke Adams, 29 jaar, en ik werk sinds oktober 2018 als biomedisch informatiespecialist bij de Medische Bibliotheek van de Radboud Univerisiteit (RU) van Nijmegen. Ik studeerde hier Biomedische Wetenschappen en promoveerde er op een onderzoek naar bewegingsplanning bij kinderen. Tijdens mijn promotie heb ik een systematic review uitgevoerd en daarbij werd ik ondersteund door de bibliotheek. Nu help ik onderzoekers met hun literatuuronderzoek.’
Waarom deze job?
‘Vanwege het directe contact met studenten en onderzoekers, onder andere door het geven van onderwijs en workshops, en door de individuele afspraken voor literatuuronderzoek. Ik vind het leuk om samen met hen aan de slag te gaan om alle literatuur over een bepaald onderwerp naar boven te halen. Het is een gevarieerd takenpakket en deze baan combineert voor mij verschillende interesses: het medisch vakgebied, de rol als docent en het systematisch zoeken.’
Wat spreekt jou aan in dit werk?
‘Bij literatuuronderzoek moet je goed meedenken over wat de belangrijkste elementen van de onderzoeksvraag zijn, eigenlijk ben je een puzzeltje aan het oplossen. Je moet kunnen uitpluizen welke databases relevant zijn en hoe je een goede zoekstring op kunt bouwen. De onderzoeker of student is blij met de hulp die jij kan bieden.’
Wat zijn jouw nieuwe uitdagingen?
‘Mijn kennis verder verdiepen en verbreden. Om dat te doen, ga ik de komende tijd verschillende BMI-cursussen volgen, te beginnen met PubMed en daarna Systematic Review. Ik kan me volop ontwikkelen en ben hier nog lang niet uitgeleerd’.
KNVI-pagina Imke 11-2
Gepubliceerd in: IP vakblad voor informatieprofessionals 2019/1
Laatst geüpdatet: 21 februari 2019 door Elin Sputnesset
IP 9/2018 De vraag blijft bestaan omdat ontwikkelingen doorgaan
BMI-Bijscholing / door Irma van Houts
De Commissie Bij- en Nascholing (CBN) van de biomedisch informatiespecialisten (BMI) kent een lange traditie van scholing door en voor vakgenoten. Een terugblik op twintig jaar professionalisering van de beroepspraktijk.
Door Irma van Houts, Informatiespecialist Gezondheid bij HAN Studiecentra
‘Regelmatig krijgen we de vraag of we een bepaalde cursus weer eens kunnen organiseren’, vertelt Caroline Planting. Ze is mede-organisator van de CBN en regelt de inschrijvingen. ‘Samen met andere CBN-leden kijk ik waar op dat moment behoefte aan is. Dit kan zijn op basis van de vragen uit het veld, aanmeldingen voor cursussen, enquêtes die wij afnemen en onze WEB&Z-mailinglist, vraagbaak voor dagelijkse issues. Toch leidt niet elke vraag om verdieping tot een cursus. Cursussen zijn losgeknoopt van de waan van de dag, gaan over structurele thema’s als PubMed of systematic reviews en zijn te specifiek voor bijvoorbeeld de GO-opleidingen.’
PubMed
Al vanaf de oprichting van de BMI, 65 jaar geleden, staat het uitwisselen van kennis en ervaring hoog op de agenda. Zo werden begin 1990 opleidingseisen geformuleerd, ontstaat de CBN en is er korte tijd een post-HBO-opleiding. Maar het aantal medische bibliotheken in Nederland blijkt te klein om dit van de grond te krijgen. De investering voor de opzet en de kosten voor de deelnemers zijn te hoog. Dan maar zelf als vereniging aan de slag. Als eind 1990 de biomedische databank PubMed het levenslicht ziet, komt de ontwikkeling van het cursusprogramma in een stroomversnelling en ontstaan de eerste PubMed-cursussen.
Vaardig en verantwoordelijk
De tweedaagse PubMed-cursus uit de begintijd groeit uit tot een driedaagse cursus en een opfriscursus voor collega’s. ‘Ook al kom je net uit de schoolbanken, PubMed is een heel specifieke cursus’, vertelt docent Hans Ket van de VU. Hij geeft deze scholing samen met collega’s uit andere ziekenhuizen. Hierdoor ontstaat een koppeling met de verschillende beroepsattitudes, een belangrijke invalshoek voor de cursus. ‘We willen de cursisten namelijk ook een attitude aanleren’, vertelt Ket. ‘Iedereen kan in PubMed zoeken, maar wil je dat goed doen, dan ben je er drie dagen mee bezig om dat onder de knie te krijgen. De insteek is dat alles wat je over PubMed moet weten, aan bod komt. Daarnaast willen we de informatiespecialist ook verantwoordelijk maken voor zijn handelen, we leggen de zweep erover. Door deze cruciale rol in evidence-based medicine te nemen, ondersteun en verbeter je onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg.’ Evidence-based Medicine is het (para)medisch handelen op basis van het laatste wetenschappelijk bewijs. Voor de biomedisch informatiespecialist betekent dit grondig en uitputtend in een enorme hoeveelheid literatuur zoeken naar dat bewijs. De behandeling van de patiënt vindt onder meer plaats op basis van bewijs uit die literatuur. Met hun literatuuronderzoek dragen informatiespecialisten bij aan die behandeling. Ket besluit: ‘De arts, onderzoeker of verpleegkundige hoeft niet te kunnen zoeken maar moet wel kunnen volgen wat jij als informatiespecialist doet. Dat is jóuw taak en dit moet je tot in de puntjes beheersen. Je kennis up-to-date houden is dus essentieel.’
Bron: IP, vakblad voor informatieprofessionals 09/2018, p. 32
https://informatieprofessional.nl/
Laatst geüpdatet: 1 juli 2024 door j.lind
Biomeditaties en Bionline …online
Toen de BMI nog onderdeel uitmaakte van de NVB, hadden we een tijdschrijft: de Biomeditaties. Dit tijdschrift is nu online benaderbaar en de meeste artikelen zijn ook te lezen als pdf.
In diezelfde tijd kende déze website een voorganger: de BIONLINE. Deze is nu ook – achter inlog ivm de notulen van de ALV’s – te bezoeken op internet.
BMI nieuws